
A Newspaper for China? Power, Identity, and Change in Shanghai’s News Media, 1872–

1912. By Barbara Mittler. Cambridge: Harvard University Asia Center, 2004. xvi + 504 

pp. Illustrations, tables, bibliography, notes, index. Cloth, $60.00. ISBN: 0-674-01217-8. 

 

Reviewed by Christopher A. Reed 

 

Scholarship covering the history and impact of China’s print media has burst into view in 

the past decade or so. Most of these works, as Barbara Mittler points out in her 

outstanding new study of Shenbao and other newspapers, have focused on the media as 

“context” for political, economic, and social activities. Mittler’s book, conversely, one of 

the first to emerge in English from the Shanghai-newspaper seminar organized by Rudolf 

Wagner at Germany’s Heidelberg University, focuses on “text rather than context.” In 

doing so, the book taps into ever-broadening streams of literary scholarship on media, 

textuality, and reading, suggesting that this book has great potential for interdisciplinary 

“crossover” appeal.  

 Shenbao (its full name Shenjiang xinbao is sometimes translated as “[Shanghai] 

Morning Post”), the Chinese-language newspaper that is at the center of this study, first 

appeared in Shanghai’s Anglo-American International Concession in 1872 in the thirtieth 

year of the treaty port’s opening to Western imperialists. Founded by Ernest Major 

(1841–1908), an English merchant, it remained a Western-owned enterprise until 1908, 

says Mittler. First printed every other day, it went on to become Shanghai’s most 

successful Chinese-language daily paper, surviving until just before the Communist 

takeover in 1949. Extraterritoriality was vital to its operation. 

 Mittler discusses the paper’s Western origins briefly to suggest what had to 

happen for this newspaper to become an indigenous publication.  Her main objective is to 

show that Shenbao prospered by becoming a Chinese newspaper or, more precisely, a 

newspaper for China. Mittler’s research involved reading a vast range of issues of the 

newspaper (approximately 10 percent of those published during the period from 1872 to 

1912, including an entire year’s worth at every five-year interval, followed by strategic 

perusal of particular topics in the intervening years; she read selectively from 1900 to 

1925 on still other topics as a way of checking her conclusions about the earlier years). In 



fact, in the course of showing us concretely how Shenbao became a Chinese newspaper, 

Mittler also teaches us how the Chinese reading of Shenbao during her forty-year period 

might have changed. This is where the industry and originality underlying Mittler’s 

scholarship shines through. By the end of the book, she has challenged and, in many 

cases, empirically overturned some of our most cherished generalizations about the 

content and style of early Western-style media in China. As a result, the conclusions of 

dozens of scholars will have to be reexamined and our understanding of even the basics 

(periodization, for instance) amended. 

 The book’s central question is spelled out in the extended introduction: just how 

influential was China’s modern press in general and Shenbao in particular? In spite of the 

foreign origins of Shenbao, it quickly acquired vocal Chinese supporters and detractors; 

the existence of both attested to its appeal and helped to create a Chinese version of the 

public sphere. In addition to editors and journalists, the Chinese court, foreign 

governments, and China’s own citizens advocated for and against treaty-port newspapers 

like Shenbao. The result, according to Mittler, was a tendency on everyone’s (including 

scholars’) part to ascribe a degree of influence to the newspapers that turns out to be 

difficult to demonstrate historically. Nonetheless, the issue of their influence underlies 

each of the six substantive chapters into which the book is divided. The first three inquire 

into the creation of the treaty-port Chinese-language newspaper by examining the 

transformation of an alien medium, the role of intellectual authority within that medium, 

and the effect of Shenbao on the official gazettes of the court and then of its officials. The 

final three chapters redirect the discussion toward the newspaper’s impact (or lack of it) 

on the (constructed) female reader, the multiple personalities of the Shanghai Chinese as 

reflected in the paper, and, lastly, the relation between Shenbao and Chinese nationalism.  

 Mittler excels in her discussion of how the early Shenbao appealed to the Chinese 

through its “literariness.” Indeed, at the beginning the newspaper was produced not as a 

broadsheet that the public read selectively but as a form of book read from start to finish. 

In keeping with this effort to mask the news as literature, Shenbao, like traditional 

Chinese books, had no punctuation (at least until 1904). In other ways, including the fact 

that it reprinted the Qing-dynasty court gazette, Shenbao sought to establish itself within 

the ancient stream of Chinese literary and administrative communication, an act of 



masquerade that made enormous sense to those seeking to sell the news to a 

circumscribed audience. Apart from packaging devices of these sorts, internal elements, 

such as the editorial, also imitated Chinese literary genres (even the civil-service 

examination’s notorious baguwen [eight-legged essay]) and advocated change by citing 

Chinese classical antecedents. In this way, from the start, Shenbao was able to prepare its 

readership for many elements previously regarded by historians as belonging to the fin-

de-siècle (such as bicycles, birth control, parliaments, and even objectivity as a 

journalistic ideal). Over time, the Chinese journalists at Shenbao redirected an old style 

of discourse to new readers via their innovative medium. Even the prose style they 

invoked was not new but represented, rather, a reinvention of old forms; when Liang 

Qichao, long famed as the father of Chinese journalism, thanks in part to his putatively 

unique writing style, began to issue his own newspaper, the Shiwubao, in 1904, Mittler 

says, he did not invent a style so much as perfect one that had been foreshadowed by 

Shenbao. 

 In a book of this scope, ambition, and complexity, some analytical strategies will 

raise questions, particularly among business historians. Readers of this journal may 

already feel they know, for instance, that despite Shenbao’s having been founded by the 

Englishman Major, it was largely run by its Chinese employees. Mittler tells us that 

Major left Shanghai in 1889 but not what happened to his interest in the paper between 

then and his death in 1908. And although one may know from other sources that the 

newspaper was eventually sold to Chinese investors, business historians and others are 

likely to ask how, if at all, this foreign ownership influenced the paper’s editorials, one of 

Mittler’s main sources. Second, in a book that covers so much from the period designated 

in the subtitle (1872–1912), Chapter  Six, which discusses manifestations of nationalism 

ranging from the Boxer Rebellion (1900) to the May 30th Movement (1925), seems  out 

of place. But if this chapter, which concludes that newspapers, especially the Shenbao, 

“did not foment anti-imperialist sentiments or instigate antiforeign actions” (p. 402), does 

belong in this book, it certainly is an appropriate point at which to identify the new 

Chinese owners and the editorial writers, at least for the benefit of historians who want to 

know about the politics of elite treaty-port Chinese, for instance, both individually and 

collectively. Finally, with respect to the book’s own formatting—although the publisher 



should be applauded for preparing the text with footnotes rather than endnotes, for 

including Chinese characters in the text rather than in a glossary, and for printing twenty-

nine illustrations, the skimpy five-page index to a book of this weight and certain 

influence among the multiple audiences to which it will appeal is inexcusable. Related to 

this question of scholarly utility, the decision to use the short form for citations (without 

full titles or dates of publication) weakens their value in supporting the author’s 

argument. 

 

Christopher A. Reed is associate professor of modern Chinese history at The Ohio State 

University. A member of the Chinese Business History Research Group, he is the author 

of Gutenberg in Shanghai: Chinese Print Capitalism, 1876–1937 (2004) and numerous 

articles on China’s industrial print capitalism and print culture. He is currently working 

on a history of Chinese print communism (non-market-driven print culture) from 1921–

1966. Since 2004, he has been chief editor of the scholarly historical journal Twentieth-

Century China.   

 


